Sunday 23 October 2011

رستم و اوستا



به کوشش:
برگه فیسبوک فردوسی و شاهنامه پژوهی





اسفندیار با شمشیر رفت تا بخش جنوبی کشور (نیمروزان، سیستان) را ذرتشتی کند و به زیر یوغ دیکتاتوری جدید گشستاسپیان در آورد. رستم (نماد نیروی نظامی نیمروزان) پای به بند دین سیاسی شده اسفندیار نداد و با او جنگید و او را که قهرمان متون دینی و اوستا است شکست داد. از آن پس موبدان نام رستم را از اوستا زدودند و تلاش کردند یاد او را از ذهن ایرانیان پاک کنند.

غافل از این که پنج ابرمرد ایرانی (چهار نویسنده شاهنامه و فردوسی که شاهنامه را به شعر درآورد و آن را مطرح و جاودانه کرد) به سرپرستی ابومنصور، تمام تاریخ باستانی مربوط به رستم را در شاهنامه گرد آوردند و از نابودی رهاندند. مغان گمراه به گورستان تاریخ پیوستند اما رستم هنوز هم که هنوز است در ذهن ایرانیان، جهان پهلوانِ همه دوره های ماست.


جهان‌آفرین تا جهان آفرید --- سواری چو رستم نیامد پدید


1- ما موبدان خوب هم داشتیم که پیرو واقعی زرتشت بودند. اما بسیاری از موبدان بی مایه و پست و گمراه بودند که دینی خرافی ساخته بودند و وارد سیاست شده بودند.


2- آشنایی با چهار نویسنده شاهنامه که روانشان شاد باد (از استاد جنیدی):
موبد ماهوی خورشید از نیشابور، دهقان و پهلوانی خراسانی از هرات به نام ماخ، موبد شادان پور بُرزین از توس و موبد یزدان داد از سیستان، این چهار مرد بزرگ در دستگاه فرهنگی ابومنصور در توس به ترجمه ی شاهنامه از نامه های باستانی پرداختند.
داستام کامل سروده شدن شاهنامه از استاد جنیدی: http://rostamesokhan.blogspot.com/2011/10/blog-post_23.html


3- ویدیوی رستم نامه شامل بیت های حماسی شاهنامه در مورد رستم:
http://www.youtube.com/watch?v=dXBfGZJ35eg

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.